Medicina de familie, Cardiologie, Ecografie, Recuperare Autism, Psihoterapie Adleriana, Reflexoterapie, Masaj


medical record

Proiectul Ministerului Sanatatii numit „Dosarul electronic al pacientului” se lasa asteptat, dar vine totusi, cu pasi marunti..

Am avut aceasta nevoie acuta la cabinet si cautand solutii care sa ne usureze munca atat noua cat si pacientilor nostri, am descoperit pasii facuti inainte de colegii nsotri din Timisoara.

Fisa electronica unica a pacientului in asistenta primara – o idee veche cu avant nou

Pe langa patologia sutelor de pacienti care ii calca pragul, medicii se confrunta si cu suferinta propriului cabinet si incearca, in ciuda sprijinului insuficient pe care il primeste de la sistemul sanitar public, sa gaseasca solutiile optime in ambele cazuri.

Birocratia, o boala cu complicatii severe

Vorbind despre necesitati si provocari, regasim in cazul “afectiunilor” cronice birocratia, o boala cu complicatii severe, costuri uriase si adresabilitate maxima, demna de un program national de sanatate. Amintim doar complicatiile birocratice din practica de cabinet ale ultimului an: restrictii de prescriere si protocoale ministeriale descrise in cateva sute de pagini, introducerea raportarii obligatorii in format SIUI sau in SIUI si paralel vechiul format, formulare noi si reguli noi pentru pensionarii cu venituri pana in 600 de lei, trecerea la DCI (impusa de FMI…), introducerea biletului de trimitere format unic pe tara, tipizat, cu obligativitatea completarii a foarte multe informatii, inclusiv valorile ultimelor investigatii si tratamentul curent al bolnavului.

Tabloul clinic este completat de o afectiune acuta, scaderea bugetului. Nestiind inca daca si cat de grava e, cu siguranta putem afirma ca este o afectiune cu risc inalt, mai ales spre trimestrul IV, cand fondurile prognosticate tind sa devina incerte. In acest context, se impune optimizarea generarii de venituri din contractul cu casa de asigurari si identificarea unor noi surse de venituri suplimentare.

Cele doua probleme ridicate anterior au un efect de amplificare multiplicativa asupra celei de a treia provocari, careia trebuie sa ii faca fata medicii din asistenta primara: emanciparea pacientilor. Pacientii sunt mai bine informati, au pretentii sporite in ceea ce priveste atentia care li se acorda in timpul consultatiilor, tratamentul pe care il primesc si relatia pe care o au cu medicul.

Ca si cand aceste provocari interne nu ar fi fost suficiente, cabinetul medical din asistenta primara este amenintat si din exterior, de concurenta, in speta centre medicale cu o retea dezvoltata si cu o paleta de servicii integrate. Beneficiind de investitii mari si planuri de marketing coerente, centrele medicale atrag pacienti ale caror nevoi nu sunt satisfacute deplin de oferta cabinetelor individuale si a micilor policlinici.

Consecinta fireasca a acestor provocari este dorinta medicului de a nu lupta singur impotriva lor. Se impune o terapie de grup, de aici se naste cea de a cincea necesitate, nevoia de comunitate. Asocierea in organizatii profesionale si patronale, accesul la informatii si schimbul de informatii intr-un mod organizat, initierea de actiuni si evenimente reprezinta fundamentul si instrumentele pe care comunitatea medicala bine organizata le poate genera in vederea solutionarii problemelor enuntate anterior.

Tratamentul eficient: un sistem informatic accesibil

Am facut anamneza, avem diagnosticele, cautam tratamentul sub forma unei solutii optime. Un sistem informatic online, cu functionalitate completa, accesibil si usor de folosit, in centrul caruia se afla fisa electronica unica a pacientului reprezinta solutia.

O astfel de soluție exista in Romania din 2007si a fost prezentata in cadrul lucrarilor si expozitiei din cadrul Conferintei Nationale a Medicilor de Familie, desfasurata intre 25 si 28 martie la Palatul Copiilor din Bucuresti. Ceea ce parea foarte greu de pus in practica, subiect al nenumaratelor proiecte de cercetare si al unor proiecte concrete initiate de-a lungul timpului, sistemul informatic online si fisa electronica a pacientului sunt o realitate de care profita peste o mie de unitati sanitare din Romania, majoritatea cabinete medicale din asistenta primara, gestionand un numar impresionant de aproape 2 milioane de fise electronice la nivel national. Furnizata de compania Syonic din Timisoara, platforma informatica ICMed ofera o functionalitate completa, este usor de folosit si accesibila, avand solutii practice si inteligente pentru rezolvarea necesitatilor actuale ale cabinetelor medicale.

Acest sistem informatic este accesat de medici in mod securizat si criptat prin intermediul internetului. Centrul de date in care se gasesc serverele si care asigura canale de comunicatie de mare viteza constituie impreuna cu aplicatia informatica o infrastructura la cele mai inalte standarde de siguranta si performanta. Fara sa necesite instalarea vreunui soft pe calculatorul medicului, sistemul informatic ii confera utilizatorului o flexibilitate maxima si lipsa de griji privind complicatiile generate de actualizari repetate ale sistemului.

Din punct de vedere functional, un pacient nu poate sa se regaseasca de mai multe ori in sistem, existand un mecanism inovativ care asigura unicitatea pacientului in baza de date centralizata. Fisa electronica unica a pacientului este astfel gestionata in paralel de medici de familie, medici specialisti, spitale si centre de diagnostic paraclinic prin metode care asigura deopotriva confidentialitatea datelor, dar asigura si transparenta minima necesara desfasurarii optime a actului medical, in folosul pacientului. Astfel, medicul specialist poate confirma “electronic” diagnosticul prezumtiv al pacientului pe baza unui set de informatii electronice din fisa pacientului, mai bogate decat o permit in practica medicala clasicul bilet de trimitere de hartie. De asemenea, scrisoarea medicala ca rezultat al consultatiei de specialitate ramane in fisa pacientului in format electronic, asigurand continuitatea facila a tratamentului si parametrilor paraclinici ce trebuie urmariti, la nivelul medicului de familie. Sistemul ICMed nu este unul inchis, el permitand prin interfete securizate schimbul de informatii, de exemplu cu furnizorii de servicii paraclinice.

Evaluarea bugetului de practica

Revenind la aplicatiile practice ale unui astfel de sistem ca solutie pentru rezolvarea necesitatilor actuale ale cabinetelor medicale, consideram cateva elemente de functionalitate care minimizeaza birocratia: completarea automata a informatiilor in consultatie pe baza datelor deja existente in fisa electronica, precompletarea documentelor medicale in vederea tiparirii acestora la imprimanta, reducand timpul dedicat eliberarii documentelor mentionate, generarea raportarilor la CAS (evident si in format SIUI), respectiv la DSP la o simpla apasare de buton, pe baza datelor introduse pe parcursul lunii. Pe de alta parte, prin mecanisme de alerta, medicul este informat asupra serviciilor platite pe care ar putea sa le efectueze suplimentar si persoanele corespunzatoare. Diverse statistici cu caracter medical si comercial il ajuta pe medic sa isi cunoasca mai bine activitatea si sa evalueze corect bugetul de practica “virtual” pe care il gestioneaza.

Pentru asteptarile ridicate ale pacientilor, un astfel de sistem informatic raspunde in  primul rand cu cresterea timpului alocat efectiv pacientului intr-o consultatie, pe baza timpului castigat din scaderea timpului destinat activitatilor cu caracter birocratic. In plus trebuie mentionate recomandarile de regim generate automat de sistem precum si documentele completate rapid si mai ales corect. Avantajele unei fise electronice unice se arata insa cu adevarat in cazul consultatiilor pacientului la medici de specialitati  complementare. Prin accesul la informatii din istoricul pacientului se scurteaza timpul dedicat anamnezei, se evita dubla prescriere si se asigura o abordare medicala interdisciplinara coerenta, care creeaza pentru pacient un sentiment de incredere si siguranta in ceea ce priveste calitatea actului medical. Nu in ultimul rand, o platforma informatica comuna reprezinta si o sursa de informatii in timp real, iar pe de alta parte, un factor de coagulare al parerilor si initiativelor medicilor, constituind astfel infrastructura necesara bunei functionari a unei comunitati. Tocmai de aceea, ICMed ofera stiri din lumea medicala, materiale legislative, propuneri de proiecte, revista presei, calendar de evenimente, chestionare periodice pentru centralizarea de opinii, rubrica de sugestii si observatii.

Andreas Kuglis (articol  tradus)

Cu respect,

Dr. Daniel Ganea

Medic de familieEcografieConsultatii medicale la domiciliu

http://FACEBOOK.com/ConsultatiiLaDomiciliu


Daca ai cont pe FacebookWordPressGoogle+Linkedin sau Tweeter, poti folosi butoanele Like si Share de mai jos pentru a recomanda articolul si prietenilor tai.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: